Úvod Magazín Christian Louboutin aneb Boty dělají člověka, podpatky dělají ženu

Christian Louboutin aneb Boty dělají člověka, podpatky dělají ženu

Většina návrhářů se učí svému řemeslu v dílnách svých úspěšnějších a zkušenějších kolegů. Christian Louboutin však začal trochu jinak. V sedmnácti letech v dámských šatnách a zákulisí slavného pařížského kabaretu Folies Bergère.

Sledoval tanečnice, jak v podpatcích rychle běhají po schodech nahoru a dolů, často v kostýmech, jejichž čelenky z pštrosích perel a dekadentní klobouky vážily často až 20 kilo, a ani jednou se přitom nepodívaly na své boty. Tehdy si uvědomil, jak moc na botách závisí postoj, balanc i proporce. A jak se díky vysokým podpatkům transformuje ženská postava i ladný krok.


Tanečnice a téma kabaretu jsou Louboutinovi dodnes velkou inspirací a za své múzy považuje například Tinu Turner nebo Nicole Kidman. Jeho obuv je na první pohled k rozpoznání svou jasně červenou podrážkou, která se stala častým hostem červených koberců v Hollywoodu a tu a tam se zablýskne i na ulicích. Není divu, že Christian Louboutin je považován za předního světového návrháře obuvi.

První roky své profesní kariéry strávil v dílnách a ateliérech předních značek, mezi něž patřil Chanel, Yves Saint Laurent nebo Maud Frizon, pro něž navrhoval dámské boty. V roce 1992 si založil pod svým jménem vlastní značku a otevřel v Paříži první obchod. Svoje obchody stále řídí ze své základny v Rue Jean-Jacques Rousseau, ale dnes se pobočky jeho butiku rozšířily do 48 zemí světa. Mezi jeho stálou klientelu patří snad téměř všechny slavné ženy na světě a jeho boty si zahrály i v seriálu Sex ve Městě. Louboutin je však známý tím, že mezi svými zákaznicemi nedělá rozdíly. Při nedávné návštěvě obchodního domu Saks na Páté Avenue v New Yorku zrušil svůj zpáteční let do Paříže, aby mohl zůstat a podepisovat ženám boty až do zavírací doby, a s většinou z nich prohodil několik slov a připsal jim na jejich vytoužené střevíčky i osobní vzkaz.

Slavná červená podrážka však vznikla spíš omylem, než že by byla promyšleným marketingovým tahem. Jednoho večera v dobách svých návrhářských začátků seděl Louboutin v ateliéru nad návrhem bot. Hrál si s barvami, ale páru stále něco chybělo. Až pozdě v noci zjistil, že celkový vzhled kazí černá podrážka, která se mu zdála moc tmavá. Vedle něj si v tu chvíli jeho asistentka lakovala nehty načerveno, Christian si od ní lak půjčil a jen tak zkusmo jím podrážky natřel. Netrvalo dlouho a Louboutin pochopil, že jeho zákaznice červené podrážky milují, a tak se staly čímsi jako jeho podpisem. Nejenom sexy červená podrážka ovšem z jeho bot dělá ty nejprodávanější na světě. Je to také dokonalé zpracování, technika navrženého podpatku, jeho dynamika a skvělý balanc, jenž dovoluje ženám cupitat na dvanácticentimetrových podpatcích celý den.

Christian Louboutin navždy změnil pohled na ženské boty. Jeho návrhy na boty z rybích šupin, elegantní lodičky posázené cvočky, boty pošité květy, drahými kameny, nebo dokonce boty, které světélkují. Dokonalou křivkou silikonového podpatku, vtipnými nápisy i ekologickou výrobou, tím vším přepsal dějiny výroby obuvi. Jeho kampaň, která upozorňovala na důležitost recyklace odpadu, se stala slavnou díky navrženému páru střevíčků, na kterých byl načmáraný nápis Odpad a na podpatku přichycené staré lístky pařížského metra a účtenky z kavárny. Návrhářka Diane von Furstenberg proto nešetří chválou: „Při návrhu bot i jejich výrobě myslí na všechno. Jeho boty jsou uměleckými předměty, sochami i šperky zároveň.“

O Christianu Louboutinovi se říká, že zná tajemství touhy žen. Jejich nejvytouženější poklady jsou prý ty, které mohou nosit a budou je činit krásné.

  • Christian Louboutin se narodil v Paříži v roce 1964.
  • Svůj první butik otevřel v roce 1992 a v roce 2007 si své červené podrážky nechal patentovat.
  • Ze školy odešel už ve dvanácti letech a prý se k tomu rozhodl při sledování dokumentu o sestře jeho múzy Sophie Lauren, která to udělala také a do školy se vrátila až na své padesáté narozeniny, aby si dokončila vzdělání.
  • Inspirací jeho jehlových podpatků, jež díky jeho návrhům oslavily módní návrat, se mu stala návštěva muzea, kde z obavy o staré dřevěné podlahy visela cedulka „Vstup zakázán ve špičatých podpatcích“. Christian měl vždy rebelskou povahu a chtěl navrhnout boty, které poruší všechna pravidla, které dodají ženám moc a sílu, oslaví jejich křivky i samotné ženství.

Archiv, časopis Krásná 2011

Pel-mel
Karel Laštovka - Dagmar Fialková, herečka Slavní Blíženci