Úvod Magazín Yves Saint Laurent a jeho parfémy

Yves Saint Laurent a jeho parfémy

Módní dům pojmenovaný po svém zakladateli je dnes jedním z předních impérií módy, kosmetiky a parfémů.

Od založení přišla společnost YSL s mnoha parfémy, ovšem dva z nich ji přivedly do velkých potíží.
Yves Saint Laurent se narodil roku 1936 v Alžírsku a návrhářskou kariéru začal tím, že šil oblečení
pro panenky své sestry. Byl posluchačem Odborné školy pro tvorbu dámských oděvů v Paříži a ve svých osmnácti letech vyhrál třetí cenu v mezinárodní návrhářské soutěži. Tam si ho také všiml Michel Brünhoff, tehdejší ředitel časopisu Vogue, a představil ho Christianu Diorovi. Dior okamžitě rozpoznal talent mladičkého Yvese a zaměstnal ho jako vedoucího návrhářského týmu.



O mnoho let později Yves řekl o svém výjimečném učiteli: „Christian byl fantastický, naučil mě základům svého umění a bez něho bych nebyl tím, kým jsem dnes.“ Když Dior v roce 1957 náhle zemřel, Yves Saint Laurent se stal uměleckým ředitelem společnosti, kde úspěšně navrhoval kolekce až do roku 1960, kdy byl povolán do vojenské služby. Když se po dvou letech vrátil, založil s obchodním partnerem Pierrem Bergéem vlastní módní dům. Kvůli nedostatku financí se tehdy oba upsali obchodníkovi z Atlanty,
který si za to ponechal celých osmdesát procent podílu ze zisku.



Jeden úspěch střídal druhý a v sedmdesátých letech ho časopis Vogue označil za největšího současného módního návrháře světa. Prvním parfémem módního domu YSL byl Y v roce 1964 a sedm let
nato následoval Rive Gauche.



Po návratu z cesty na Dálný východ se Yves rozhodl představit parfém, který by připomínal imperiální Čínu
– orientální, záhadný a těžký. Na název Opium, který měl podle něj evokovat pravé orientální prostředí, tehdejší svět však nebyl připraven. Spory mezi Yvesem a jeho obchodním partnerem vyvrcholily,
když jeho společník prodal svůj většinový podíl konzervativní firmě Squibb, která se děsila důsledků,
jaké by mohl parfém pojmenovaný po droze přinést.



Módní svět tehdy prorokoval značce YSL konec, ovšem Yves si stál za svým. Nakonec byla vůně představena pouze v benevolentnější Evropě a teprve o pár let později v USA. V roce 1986 se Laurentovi dostalo zadostiučinění a podařilo se mu firmu odkoupit zpět, ironicky také díky obřímu úspěchu a poptávce po parfému Opium. Poslední šok způsobila před pár lety nová reklamní kampaň na tuto vůni, kdy éru vyhublých modelek ukončila alespoň na čas fotografie oblé Sophie Dahl, jež se nahá svíjí v extázi.
Původně byla součástí fotografie i mužská hlava mezi Sophiinými nahými stehny, avšak po mnoha kontroverzních debatách a zásahu cenzury byla hlava digitálně vymazána.



Paris byl dalším úspěšným dítětem v rodině vůní YSL. V roce 1993 opět udával módní směr,
tentokrát jako návrat k romantismu a ženskosti s vůní růží. Dalším parfémem, který vzbudil vlnu nevole,
byl Champagne, tentokráte se to nelíbilo vinařům. Výsledkem dlouhého a tvrdého soudního řízení bylo,
že nejen název ale i flakon parfému musely být změněny a vůně se dnes jmenuje Yvresse.
Na řadu pak přišla ovocná vůně In Love Again, po níž následoval další velký hit:
sladká a nevinná vůně Baby Doll v rozkošném růžovém flakonu ve tvaru broušeného diamantu.

V roce 2006 uvedla firma na trh vůni Cinema, elegantní a těžší vůni jasmínu, vanilky, bílého pižma a květů mandle. Posledním přírůstkem do rodiny je v březnu 2008 vydaná vůně Elle.

Osobnosti a rozhovory
Kameny domova Diabetes - cukrovka