Úvod Magazín Timoure et Group

Timoure et Group

Ivana Šafránková a Alexandra Pavalová

Ptáme se Lvice Ivany Šafránkové: Jste obě absolventky Vysoké školy uměleckoprůmyslové
a spolupracujete už šestnáct let. Co Vás spojuje? Jak to všechno vlastně vzniklo?
Byly jste už na škole kamarádky, měly jste podobný názor na oděv?

Studovala jsem o tři ročníky výše než Saša, ale znaly jsme se a vzájemně se nám naše práce líbila
– což je důležitý faktor. V roce 1992 jsme založily firmu Timoure et Group a od té doby
v podstatě bezkonfliktně spolupracujeme.

 

Jak jste se vlastně k návrhářství šatů dostala? Dalo by se tohle zaujetí vystopovat už v dětství?
Byla jsem módou zaujatá už od malička. Od dvanácti let jsem si kreslila své vlastní módní časopisy a dávala
je mamince, která byla dámská krejčová v Ústavu oděvní a bytové kultury v Praze. I díky tomu jsem měla
k módě blízko. Chtěla jsem studovat Střední textilní školu v Brně, obor oděvní návrhářství, ale tam vyžadovali dva roky praxe, a tak jsem se vyučila dámskou krejčovou – a tahle profese se mi později moc hodila. Nemůžete navrhovat, když neznáte technologii výroby.

Jak vznikl Timoure et Group? Už se vás určitě hodně lidí ptalo na to, proč zrovna Timur a jeho parta?
Byl to nápad našeho kamaráda. Původně vznikl jen jako parodie na povinnou školní četbu,
pro souvislost se zdrojem módy jsme zvolily překlad do francouzštiny. Cizinci, kteří netuší,
že je to název knihy, to berou jako originální značku, ostatně dnešní mladí lidé už také.

 

Vaše značka je proslulá čistými střihy i liniemi a vrcholnou elegancí, která se nikdy nepodbízí lacinými efekty a staví na propracovaných detailech a dokonalém krejčovském zpracování.
Jak jste se propracovaly k takové perfektnosti?

Zakládáme si na tom, že máme dobré střihy, které velmi pečlivě vychytáváme.
Od počátku firmy máme téměř stálý a výborný tým, který je ochotný naše modely kvalitně zpracovávat.
Lví podíl má určitě modelářka Zorka Vohnoutová, umí naše návrhy podle kresby dokonale číst
a skvěle vymodelovat.

V jednoduchosti je krása – je to vaše heslo?
Ano. V jednoduchosti je síla! Zároveň je to jednoduchost jen zdánlivá, střihy jsou někdy velmi komplikované. Je třeba hodně práce k tomu, aby výsledek vypadal lehce a jednoduše!

Jaký světově proslulý návrhář je vám nejbližší?
V poslední době se mi nejvíc líbí kolekce pod značkou Kalvin Klein, i když on sám je již nedělá:
vypadají také jednoduše, ale jsou rafinované s krásnými barevnými kombinacemi.
Ovládá střihové finesy, které jiní návrháři nemají.

A co vaše vlastní spolupráce? Snáší se dobře Lev se Střelcem?
Vy jste Lvice a to je znamení ohnivé, optimistické, vitální, vřelé a dominantní – a Saša Pavalová je Střelec, což je také znamení ohnivéi v mnohém jiném Lvu podobné
– vy jste si snad byly přímo předurčeny!

Já asi nejsem typická Lvice, jsem hodně trpělivá a tolerantní, nesnažím se být dominantní,
ale vedení firmy vyžaduje určitou sílu. A co se Saši týče, snášíme se dobře, vydržely jsme spolu tolik let
v podstatě bez konfliktů. Saša je velmi racionální a má i ostatní vlastnosti Střelce, dobře se doplňujeme.
Oba naši muži jsou Berani, tudíž také ohnivé znamení! Takže je to uzavřený ohnivý kruh!

Jak byste vyjádřily filozofii své tvorby?
Možná je to symbióza s naším životem, s životním stylem. Začaly jsme navrhovat věci, které nám na trhu chyběly, a zjistily jsme, že je mnoho jiných žen, které mají stejné potřeby a vyhovuje jim totéž co nám.

Máte nejradši barvy nebarvy: černou, bílou a šedivou. Občas se objeví jasná červená
– jak jinak, je to barva ohně. Proč je to zrovna tak?

Na to vám nedokážu odpovědět, v každé naší kolekci se objeví některá signální barva, nejen červená;
někdy jsme použily zelenou jablíčkovou, někdy oranžovou a příští kolekce bude s fialovou.
Vždy je to nějaký barevný akcent k té základní černé a bílé.

 

Jaké volíte materiály?
Máme rády přírodní materiály – vlnu, bavlnu, hedvábí – a jejich vzájemné melanže,
obohacené o vlákna nové generace elastan, tencel nebo metalové vlákno. V úpletech volíme
nejčastěji viskózu s elastanem. Na materiálu hodně záleží: hedvábí polyesterem nenahradíte!

Co oblečením vyjadřujete?
Filozofii životního stylu. Tvoříme pro ženy, žijící podobně jako my – jsou zaměstnané a potřebují mít nekomplikované a zároveň dokonalé vzezření, při práci důvěryhodné a večer sexy. Oblečení souvisí se vším, vyjadřujete jím osobní vkus, životní styl, stejně tak o vás vypovídá váš interiér. Máme klientelu neomezenou věkem: od dvacetiletých holek po šedesátileté paní. Jsme rády, že náš styl padá na úrodnou půdu.

Kdo se rád do vaší značky obléká? Vím o Tereze Brodské, Ivaně Bednaříkové, Martině Šmukové...
Jsou to kamarádky, které si naši módu oblíbily, jinak se ale nespecializujeme na módu pro celebrity,
každá žena je pro nás celebritou!

Jaký je váš největší úspěch?
Že máme zdravé děti! Saša má syna, já dvě dcery. Je fajn, když si vychováte v dětech kamarády!

Jdou vaše dcery ve vašich šlépějích?
Ta starší částečně, končí animovaný film ve Zlíně, a ta menší bude příští rok maturovat – a vše se ještě uvidí.

 

Jak zvládáte osobní život při své náročné práci?
Věnujeme se rodině vedle firmy co možná nejvíce, možná na úkor společenských večírků a různých akcí
– ale otázka je, co je to „na úkor“? Rodina je pro nás neméně důležitá než práce. Je to vyvážené.

Kam směřujete?
Ještě před pár lety jsme si myslely, že se naše firma může rozrůstat, ale teď už vidíme,
že, viděno v rámci celého světa, nemá smysl zvyšovat nadvýrobu. Chceme jít cestou kvality a výlučnosti.

Netoužíte po tom, aby se vaše modely prodávaly v Americe, ve Francii?
Nebylo by to nošení dříví do lesa? Chtěly jsme vždy kultivovat ženy tady u nás a dát jim nejvyšší kvalitu „Haute Couture“. Bohužel ekonomická situace je teď taková, že zákaznice nepřibývají.
Je to věčný boj s masovou konfekcí. Všichni obracejí korunu v ruce, a když si mohou koupit
podobnou věc, byť méně kvalitní, za menší peníze, tak to udělají. Je to krátkozraké, ale je to tak.

 

Kdyby všechno klapalo ideálně, jak by to vypadalo?
Měly bychom několikanásobně větší klientelu, tím pádem možnost většího sortimentu, což by bylo zábavnější pro nás i pro zákazníky. Samozřejmě se ale dostáváme k otázce, kdo by to vše vyráběl: v Čechách totiž končí textilní firmy, ty, co nekončí, jen těžko hledají pracovní síly. A Asie, která vyrábí módu
i pro nejprestižnější světové značky? To není varianta pro nás.

O čem sníte?
Velmi jsem snila o vlastním domě – a teď už ho máme a rekonstruujeme ho! Tak si plním vlastní sen!

 

Jak byste si představovala ideální svět?
Tak na to jsem málo naivní! Ideální svět být nemůže, lidi jsou dobří i zlí, lidský druh se nezmění,
perte se a žerte se, platí vždycky. Ale přece jen: ideální by bylo, kdyby různé rasy a různá náboženství
byly schopny žít vedle sebe bez konfliktu.

 

Osobnosti a rozhovory
Dnešní třicátníci Zrušme „slečny“