Polentové knedlíky se zelím a seitanem

Polentové knedlíky se zelím a seitanem

Polentové knedlíky se zelím a seitanem

Nevíte, co je to seitan? Seitan je rostlinná bílkovina nebo ji také můžete znát jako takzvané pšeničné maso. Tento recept tedy rozhodně není pro ty, kteří trpí alergií na lepek.

Aby lidský organismus dobře fungoval, je nutný příjem stravy, která je založena na příjmu přírodních, organicky vypěstovaných potravin, stravy, která je složena ze správného množství nezbytných živin – tuků (jako zdroj energie a základní stavební složky buněk), cukrů (důležité složky buněčného metabolismu a zdroje energie), bílkovin (podílejících se na stavbě nových či na opravě poškozených buněk), vitaminů (majících vliv na správnou funkci tělních buněk, a tím i orgánů), minerálů (jenž zvyšují správnou funkci tělních orgánů, kostí a svalů), vlákniny (podporující správnou funkci trávicího ústrojí) a vody (nezbytné pro zachování života jako takového). Nezpracované, nerafi nované potraviny, nejlépe ekologicky pěstované (bio), působí na lidský organismus jako „lék“. Naopak není-li strava vyvážená, dodávána v přiměřené formě, kvalitě a ve vhodných intervalech, stává se zdraví škodlivou. V současné době se nabízí celá řada různých stravovacích směrů a existuje nespočetné množství kuchařek a receptů, přesto většina lidí má jen omezené znalosti, pokud jde o význam obilovin a zeleniny coby základu jídla, omezené představy o jejich přípravě a o jejich působení na lidský organismus. 

Rádi bychom vám dnes poprvé nabídli ukázky receptů, které mohou obohatit váš jídelníček, přispějí k vašemu dobrému zdraví a vyvrátí mylnou představu, že co je zdravé, není dobré.

Polentové knedlíky se zelím a seitanem (rostlinnou bílkovinou neboli pšeničným masem)
Použité suroviny: kukuřičná polenta, olivy, ½ hlavičky čerstvého zelí, 2 hrnky kysaného
zelí, cibule, kmín, umeocet, lepek, celozrnná špaldová mouka, bylinky, sójová omáčka.

450 g kukuřičné polenty se za stálého míchání vysype do vroucí osolené vody a vaří se tři minuty. Do vzniklé hladké husté kaše se přidají nakrájené olivy nebo kukuřice a vše se vylije do studenou vodou vypláchnuté formy na srnčí hřbety. Po vychladnutí se uvařená polenta krájí na úhledné tvary a zdobí osmaženou cibulkou.

Zelí
Na troše kvalitního oleje se osmaží 4 větší cibule, přidá se nakrájené čerstvé zelí a kmín. Vše se podlije vodou a nechá podusit Po 15 min. se přidají dva hrnky kysaného zelí, podle potřeby voda a vše se nechá na mírném ohni dusit až do změknutí. Pro dochucení se používá umeocet nebo citron. Pokud chcete zelí zahustit, rozmícháte dvě lžíce kukuřičného škrobu ve studené vodě, přidáte do dušeného zelí a krátce povaříte.

Rostlinná bílkovina – seitan
Pšeničné maso je označení pro rostlinnou bílkovinu, která je v obchodech se zdravou výživou prodávaná jako seitan. Seitan si lze doma vyrobit, a to takto: (dvě porce) dvě polévkové lžíce lepku se smíchají s jednou lžící celozrnné špaldové mouky a bylinkami. Tato směs se polévá studenou vodou, ve které je rozmíchaná lžíce sójové omáčky. Hmota začne tzv. sklovatět a v této fázi lze z ní vytvořit plátky, které se musí nechat odležet (v chladu a nejlépe přes noc). Vytvořené plátky se vaří 20 min. v osolené vodě nebo v zeleninovém vývaru. Takto vyrobený seitan se může dále smažit, péct, dusit atd. Pro náš případ plátky seitanu posypeme kořením (kmínem, mletou paprikou, bylinkami atd.), vložíme do pekáčku pokapeme olejem a dáme péct.

Životní styl
Zeleninová polévka s rýžovými nudlemi, řasou a chilli papričkou Tvarohové řezy

Žádné komentáře

Přidat komentář