Úvod Magazín Petra Balvínová - Nebát se zasmát sama sobě!

Petra Balvínová - Nebát se zasmát sama sobě!

Petra Balvínová V roce 1997 absolvovala Střední průmyslovou školu textilní v Liberci. Od roku 2002 spolupracuje s Českou televizí, dělá zejména supervizi celkové image pořadů, moderátorů atd. Vytváří celkovou image také celým firmám, politikům, ale i obyčejným lidem. V roce 2006 založila značku TIQE by PETRA BALVINOVA

Ve své poslední velice ženské kolekci nazvané „WOW! Women“ jste Gábině Partyšové, která je tváří vaší značky TIQE, nalepila knírek a prohlásila jste: „Jsme natolik ženy, že si vezmeme i mužský knírek!“ A co vy sama?

Myslíte, jestli bych si vzala knírek? Ano, ale neslušel by mi tak jako Gábině. Obdivuji ji, že na moji nabídku nafotit módní kampaň v tomto duchu kývla a neměla vůbec obavy, jak někteří lidé na to budou pohlížet. Sama jsem ale byla překvapená, že odezvy byly vesměs kladné a naopak knírek přišel všem vtipný a sexy, přesně tak, jak jsme zamýšlely. Navíc kampaň fotila Nikola Šrajerová, která dokázala vytvořit sexy fotky podpořené samozřejmě i profesionálním make-upem od Ivany Tokarské.

I v názvu vaší značky je hravost a nadsázka. Nebojíte se zasmát sama sobě a díváte se na věci s nadhledem – má být na konci této věty otazník nebo vykřičník? Nebo jen oznamovací a konstatující tečka?

TIQE je sofistikovanou přesmyčkou IQ TYKVE. Chtěla jsem vytvořit značku pro chytré ženy a ten název se mi líbil, byl vtipný, šifrovaný – a hlavně s velkou nadsázkou. „Jen blbec o sobě nikdy neřekne, že je blbej,“ říkával můj tatínek. Ohledně té druhé otázky s těmi zakončeními: domnívám se, že tam patří jak otazník, tak i vykřičník, tečka a mnohdy i dvojtečka s pomlčkou – přesně tak, jak jde život.

Taky mne moc zajímá ta o 90 stupňů pootočená kolekce Twisted!

Tuhle kolekci jsem vytvořila speciálně pro prezentaci v rámci Desingbloku a sklidila velký ohlas. Dodnes šijeme na zakázku kousky z téhle kolekce. Princip byl velmi jednoduchý: zavedené detaily – kapsy, postranní švy, zapínání – jsem opticky přesunula o 90 stupňů, takže z boku se stal předek, z předku druhý bok atd. Velmi dobře komerčně se chytily různé střihy pootočených džínů – jedny z nich mám zrovna na sobě.

Jsou skvělé a vypadají pohodlně. Vaším heslem je „Kvalita, pohodlnost a sexappeal“. Jaké prostředky k docílení tohoto kréda používáte?

Nevím, jestli to jsou zrovna prostředky, ale každopádně se snažím svým zákaznicím  našich modelech garantovat kvalitu, pohodlné nošení a sexappeal. Ráda používám kvalitní přírodní materiály, zejména pak hedvábí, vlnu a bavlnu. U nás najdete velmi málo umělotin nebo různých směsí, a když už ano, tak proto, že na daný model byl tento druh materiálu optimální.

Jaké barvy vám nejvíc vyhovují – a jaké jejich kombinace?

S barvami je to zvláštní: hodně o nich přemýšlím. Když jsem dělala styling, oblékala jsem se velmi různorodě a barevně, ale od té doby, co se věnuji jen návrhářství, jsem asi nějak barvami unavená a nosím jen šedou, černou a béžovou. Výjimkou je léto, které je i v mém soukromém šatníku hodně barevné. Co se týče kolekce pro TIQE, tak si vždycky říkám: udělám ji barevnou s výrazným akcentem, zlomím onu mystickou hladinu návrhářské škály černá–šedá–bílá a vytvořím jiné kombinace. Zůstane ale vždy jen u přání. Když řeším jednotlivé modely, uvědomím si, že je znovu musím udělat v černo–šedé variantě, aby se co nejlépe prodaly. Ony totiž zákaznice všeobecně – kromě léta – vyhledávají právě tuhle škálu neutrálních barev. A protože šijeme hlavně pro lidi, vytvářím oblečení tak, aby se co nejvíc nosilo, prodávalo a kombinovalo… Ale věřím, že časem klientela bude tímhle přesycená a začne vyžadovat barvy.

Čím vás oděv nejvíc fascinuje?

Oděv je make-up těla. Obarvujeme a vrstvíme se tak, abychom se svému okolí reprezentovali, jak chceme, abychom byli vnímáni. I ignorance stylu je ale určitý druh sebereprezentace a nevnímám ji vždy záporně, ba naopak, obdivuji lidi, kteří mají jiné důležitější hodnoty pro svoji vnější reprezentaci, než je oděv. Takže jsem fascinována tím, jak se u konkrétních lidí jejich vnímáním vytváří kombinace oděvu.

Vaše outfity jsou převážně zaměřené na „femme fatale“. Proč zrovna osudová žena – čím je vám blízká?

Každá žena je pro někoho femme fatale a každá si to označení tedy zaslouží. Já se snažím právě modely TIQE vytvořit takový styling, který ženskost posílí. V letošní kolekci na léto jsme šli dál a je hodně inspirovaná „princeznami“. To se mužům líbí: mezi ženami oblečenými unisex do džín jsou naše zákaznice v dlouhé sukni podložené spodničkou výjimečné!

V souladu s tím máte ráda siluetu přesýpacích hodin, vosí pas vizuálně zdůrazňujete objemnými rameny a předimenzovanou pánevní oblastí…

Siluetu přesýpacích hodin jsem použila  letošní kolekci, protože nejvíce vystihuje ženské křivky a slovanskému typu nejvíce vyhovuje. Snažím se dělat TIQE kolekce nejen trendy, ale i opticky korigující, chcete-li zeštíhlující. Použitím korzetů a zvýšených pasů jsme dosáhly kýženého výsledku.

Proč se vyjadřujete zrovna oblečením?

Nevím, je to přirozenost – stejně jako nevím, proč jsem žena. Neřeším to, je to tak dané.

Jaká je filozofie vaší tvorby?

Bytostná. Vyjadřuje kus mne a kus mých citů, štěstí, nářků, vzdoru i odhodlání. Přijde mi úžasné, že dokážu prací, kterou se živím, vyjádřit své nitro. Shledávám však, že nejsem ve svých prožitcích ojedinělá, právě kus filozofie a ženského naturelu řeším se svými zákaznicemi a zjišťuji, jak jsou osudy navzájem propojené, opakující se, a přesto jedinečné.

Co pro nás chystáte v budoucnu?

Nechávám osudu, co mi přichystá, jak na pracovním poli, tak i v osobním životě. Většinou se každý den děsím, že je vše jinak, než to vypadalo ráno. Proto nechci hovořit o konkrétních věcech, protože teď už s jistotou vím, že to bude úplně jinak – a v tom mne život baví. Chystat se, ustát to, usilovat, zklidnit se a odpočinout.

Jaký je váš největší úspěch?

Nechci, aby to znělo jako klišé, ale každý den je pro mne úspěch. Je to velmi relativní a pomíjivá záležitost.

Kde čerpáte svoji inspiraci?

Inspirací je mi právě život, jeho setkávání a loučení, jeho nuance. S každou kolekcí se snažím vyjádřit vizuální podobu filozofie TIQE tak, aby našla co nejvíce spřízněných duší

Jaký je váš motor?

Ze začátku, když jsem svoji značku začínala dělat, jsem byla chvílemi nalomená tak, že jsem to chtěla ukončit – ale pokaždé zůstalo jen u myšlenek. TIQE byla poslední věc, kterou jsem stačila říct svému tatínkovi, a je to pro mne závazné – chci, aby na mne byl tam nahoře hrdý.

Co máte nejraději a bez čeho byste se klidně obešla?

Nevzdám se nikdy své rodiny, své milované dcery a svého svědomí. Obejdu se bez všeho, co by tohle mohlo ohrozit.

Vidíte ve své dceři také výtvarný talent?

Aničce je sedm let, chodí do první třídy a od mala se vyjadřuje právě tvorbou! Každý den něco vytvoří a největší vynález je pro ni izolepa, to je základ všech jejích papírových výtvorů. Jinak navštěvuje keramiku a myslím, že jí to jde. Věnuje se ale také hudbě, hraje velmi dobře na piáno. Uvidíme, kam ji osud nasměruje – a ať je to kamkoliv, vždy budu stát při ní.

Jak si představujete ideální svět?

Jako Sluneční město, které teď čteme naší Aničce před spaním. Neználek s přáteli tam prožívá různá dobrodružství. Je to vlastně ideální socialismus, který by byl úžasný, kdybychom byli tak hodní a čestní jako Malíčkové a Malenky. Lidi jsou ale jiní, takže socialismus je pohádka a velmi ráda ideální svět prožiji v demokracii, kde se budu muset v lecčems omezit – ale jako společnost půjdeme dál.

Archiv, časopis Krásná, 2010

Osobnosti a rozhovory
Z kalendáře historického národa českého – Září Ivan Wernisch - Vichrné podvlékačky