Hubnutí s makrobiotikou

Hubnutí s makrobiotikou

Hubnutí s makrobiotikou

Co to je – makrobiotika? Podle Wikipedie poprvé tento pojem použil roku 1876 německý lékař Christoph Wilhelm Hufeland, který napsal knihu Makrobiotika neboli Umění jak prodloužit lidský život. Jinak je to „východní filozofické učení, založené na udržování rovnováhy mezi póly jin a jang. Zkoumá jídlo, ale i psychickou stránku člověka z hlediska pěti proměn energie. Standardní talíř: 50 procent celozrnné obiloviny (převážně vařená zrna), 30 procent zeleniny (tepelně upravená, syrová i kvašená), 15 procent luštěnin a mořských řas, 5 procent polévky“.

S makrobiotikou zhubnete úplně jinak než s jakoukoli dietou. Zbavíte se totiž nejen tuků, ale především dlouhodobě usazených nečistot a toxinů – a těch máme v těle spoustu. S každým nezdravým jídlem se vytvářejí další a další. Taháme s sebou na každém kroku úplně zbytečnou zátěž, se kterou si tělo neví rady, jíž se nedokáže přirozenou cestou zbavit, která ho omezuje v rozletu a krade mu energii. Když se toho balastu díky makrobiotice zbavíme, tělo konečně začne fungovat tak, jak má, doslova z něj spadne obrovská tíha.

Nic ale není zadarmo. Obzvláště ne výhody makrobiotiky, zkráceně mb. Přechod k ní je náročný a jsou k němu zapotřebí hodně silné motivace. Je tady spousta radikálních zákazů, a to bez sebemenší výjimky. Skoro každý dnes už ví, o co jde, ale málokdo to ví přesně. Mnozí jsou přesvědčeni, že makrobiotik smí jíst jen zrní a zeleninu, jiní se domnívají, že se jedná o odporná jídla bez chuti, další dávají rovnítko mezi mb a vegetariánství. Je to daleko komplikovanější – a toho se lidé bojí nejvíc, domnívají se, že všechno nepochopí nebo že jim to zabere spoustu času, že se budou zabývat jen jídlem a jeho přípravou a na nic jiného jim nezbude čas.

Omyl: mb je hodně náročná jen zkraje, protože se musíte naučit úplně jinak nakupovat, vařit, kousat, nakonec i přemýšlet. Když se vám ale podaří zdolat těžké začátky (trvající měsíce) a zvyknete si na všechny změny, přinese vám to tolik energie a pohody, že vám všechny činnosti budou připadat snadnější a lehčí, po světě budete létat lehcí jako ptáci a z tváře vám skoro nikdy nezmizí úsměv, z duše pohoda. Časem se naučíte připravovat makrobiotická jídla tak, že vám dají daleko méně práce než pokrmy tradiční kuchyně, a tak vlastně ušetříte i čas. Chce to ale trpělivost. Makrobiotika je běh na dlouhou trať, je vhodná pro vytrvalce, nikoli pro sprintéry toužící po rychlém úspěchu. A rozhodně není určená pro zaryté milovníky tradičního jídla, požírače fastfoodových rychlovek, pijáky sladkých limonád, kol a toniků, tajné i zjevné pijany čehokoliv alkoholického, ale ani pro kafaře, ctitele sladkostí všeho druhu, vyznavače mléčných lahůdek včetně tak doporučovaných jogurtů, zbožňovatele nejrůznějších pamlsků, závisláky na lécích a jiných drogách… Myslíte, že nemůžete existovat bez třeba jen jediné položky z tohoto výčtu? Tak na makrobiotiku zapomeňte.

Pokud jste se ale rozhodli pro mb, od teď budete do sebe přijímat jen to skutečně a doopravdy nejlepší z nejlepšího, nejkvalitnější z nejkvalitnějšího, nejvyváženější z vyváženého – a nebudou vám tato kritéria určovat bombastické a rádoby věrohodné reklamy, nýbrž příroda a vesmírné zákony.

Co to je – makrobiotika?

Podle Wikipedie poprvé tento pojem použil roku 1876 německý lékař Christoph Wilhelm Hufeland, který napsal knihu Makrobiotika neboli Umění jak prodloužit lidský život. Jinak je to „východní filozofické učení, založené na udržování rovnováhy mezi póly jin a jang. Zkoumá jídlo, ale i psychickou stránku člověka z hlediska pěti proměn energie. Standardní talíř: 50 procent celozrnné obiloviny (převážně vařená zrna), 30 procent zeleniny (tepelně upravená, syrová i kvašená), 15 procent luštěnin a mořských řas, 5 procent polévky“.

Tak to by byl pěkný mišmaš, tohle všechno smíchat dohromady na jednom talíři! Těch talířů za den ale samozřejmě budete mít víc, nejméně tři, a každý bude krásně upravený, na každém bude něco neutrálního, něco zeleného a něco červeného. A především: ten talíř nebude umytý v saponátu a budou na něm jídla chemií nedotčená, nekonzervovaná, nedobarvovaná, nearomatizovaná, neuzená, naprosto čerstvá – prostě bezúhonná! Budou z větší části tepelně upravovaná, nejlépe na plameni, úplně nejlépe na plápolajícím dřevě. Budou energeticky vyvážená – a to už chce znalost negativního jinu a pozitivního jangu: měla by být v harmonii, nelépe 50 : 50. To už si musíte nastudovat z odborné literatury, doporučuji knížky Michio Kuschi, světoznámého odborníka na makrobiotiku.

A začnou se dít věci, že se nestačíte divit! Nejdřív to ale bude děs: bude vám strašně špatně. Štíhlost je vlastně jen jakýsi vedlejší produkt mb, o který tady vlastně ani nejde. Je to s bonus za dodržování všech jejích zásad – jeden z mnoha.

Archiv, časopis Krásná, 2010

Hubneme s Krásnou
Marilyn Monroe & Joe DiMaggio Estée Lauder

Žádné komentáře

Přidat komentář