Držíte dietu? Tak pozor na pleť!

Držíte dietu? Tak pozor na pleť!

Držíte dietu? Tak pozor na pleť!

Ve snaze vypadat lépe v plavkách a cítit se dobře v krátkých sukních
se s příchodem jara většina z nás začne omezovat v jídle nebo se alespoň trochu hlídat. Pokud jste si ale naordinovala přísnou dietu, ujistěte se, že vaše pleť nezaplatí tvrdou daň.

 

Jestliže jste se rozhodla zhubnout nebo se některému druhu potravin obloukem vyhýbáte, buďte opatrná. Nebezpečné jsou všechny diety typu „toto nejezte“. Dejte si na zhubnutí reálný čas. Budete-li jíst dva týdny pouze mrkev, nějaké to kilo určitě shodíte, ale jakmile začnete jíst normálně, kila půjdou nahoru i s úroky. Navíc tím hodně utrpí vaše vlasy, pleť a nehty. Na to, aby byla vaše strava vyvážená a pestrá, byste si ale měla samozřejmě dávat pozor po celý rok. Takové chroupání mrkve vám sice může připadat ohromně zdravé,  ale vitaminy v ní obsažené jsou rozpustné pouze v tucích, a tak pokud si ji neuděláte například dušenou na másle, tělo si z ní těžko nějaké vitaminy vezme. Podobně je na tom spousta jiné zeleniny a ovoce. Postupem času se pleť začne bránit proti různým omezením, kterým jste ji nevědomky vystavila, a vy si budete marně lámat hlavu, proč je najednou tak povadlá, našedlá a suchá, když přece jíte „tak zdravě“.

Disciplinovaná dietářka

Dietu jste dodržovala poctivě a svědomitě. Odměnou za přísnost vám byl den, kdy jste opět dopnula svou oblíbenou sukni a cítila jste se na vrcholu blaha, dokud jste si při bližším prozkoumání nevšimla té změny ve své tváři. Rychlého úbytku váhy jste totiž zřejmě docílila velkým omezením tuků a karbohydrátů. Budete-li se ale snažit jíst pouze potraviny s co nejnižším, pokud vůbec nějakým obsahem tuku, váš seznam povolených věcí se velmi zkrátí a vy nakonec jíte jen pár druhů potravin stále dokola. Po pár dnech či týdnech se nedostatky určitých látek v potravě projeví právě na pokožce. Suchá pleť, nesjednocená barva, vyrážka. Říká vám to něco? A tak pokud nechcete, aby se vaše nové štíhlé pozadí odrazilo i na vaší pleti, hlídejte si následující věci.

Nahnědlé pupínky a hrubá pleť

Zdrsněla vám poslední dobou pleť, i když ji pečlivě odličujete a vyživujete svým oblíbeným krémem?
Zřejmě se vám snaží naznačit, že tělu chybí vitamin A. Ten má na starost obnovu pokožky a dodává nové buňky tam, kde odumřelé odpadávají. Jeho nedostatek ale tento proces trochu zkomplikuje a vaše kůže je drsná až hrudkovitá. Pokuste se do své diety zahrnout více nízkotučných mléčných výrobků a občas nějaké vejce. Snažte se jíst potraviny bohaté na beta karoten, který si tělo, pokud je potřeba, dokáže na vitamin A přeměnit. Obsahují ho například meruňky, papriky, mrkve, melouny nebo špenát.

Svědící pleť nebo vyrážka

Podrážděná pleť ukazuje na nedostatek zinku. Zřejmě většinu vaší stravy tvoří vláknina, která vás sice na dlouho zasytí, ale kyselina obsažená v ní na sebe váže zinek a odvádí ho z těla ven. Vláknina je zdravá a není nutné se moc omezovat, pokud vám chutná. Snažte se ale jíst víc různých semínek a ořechů. Výborné jsou i fazole, hrnek obsahuje až 2 mg zinku. Nezapomínejte si také čas od času dát maso.

Našedlá a matná pleť

Zřejmě vám chybí železo. Při jeho nedostatku nemůže krev produkovat dostatečné množství kyslíku do pokožky, a pokud jste navíc chronická dietářka, vegetariánka nebo v jiném stavu, jeho nedostatek může být opravdu velký. Denní dávka železa by měla odpovídat zhruba 15 mg. Jezte hrozinky, fazole, čočku, a pokud nepatříte mezi již zmíněné vegetariány, více kuřecího masa.

Pleť ztratila pružnost a působí povadle

Náhlá ztráta elasticity většinou poukazuje na nedostatek vitaminu C.  Právě ten totiž ve vaší pleti spolupracuje s kolagenem a stará se o jeho produkci.  Pokud nemá pleť dostatek kolagenu, ztrácí pružnost, vláčnost a předčasně stárne. Mimo to je vitamin C důležitý antioxidant, který bojuje s volnými radikály. Vaše denní dávka by měla být asi 600 mg. Snažte se více jíst brokolici, rajčata, a především citrusové plody. Začněte den čerstvě vymačkanou šťávou z pomeranče a grapefruitu.

Suché, odlupující se šupinky

Šupinatá pleť ukazuje na nedostatek tuku ve stravě. Z dietního hlediska to možná zní skvěle, ale je nutné si uvědomit, že i tuk k životu potřebujeme. Z mastných kyselin se tvoří hormony, které slouží k předávání informací a jsou takzvanými stavebními kameny buněčných membrán, tedy i kůže. Také už bylo zmíněno, že bez pomoci tuku tělo není schopné vstřebat některé vitaminy, proto by jeho množství v denním přídělu potravy mělo být 20–25 gramů. Pokud si ho budete dopřávat například ve formě olivového oleje, vašemu zdraví i kráse to jen prospěje. Pokapejte jím salát nebo jezte přímo olivy – 10 zralých oliv obsahuje 8 mg  fosforu, 40 mg vápníku, 0,8 mg železa, 4 mg sodíku, 16 mg draslíku a 30 mg vitaminu A.

Popelavá kůže bez života

Je možné, že zde nejde o nedostatek, ale naopak nadbytek, a to proteinů. Při velkém množství může protein začít negativně ovlivňovat zásoby vody v těle.  Jednoduše řečeno, tělo je nuceno produkovat víc moči než v běžném stavu, a tak se samo dehydratuje. Denně by proto mělo vašemu tělu postačit asi 50 mg proteinů.

Mějte ale na paměti, že jen pomalou dietou se kil zbavíte napořád a jedině tak se vyhnete obávanému jojo efektu. Stanovte si pouze reálné cíle, mělo by vám jít o trvalé zlepšení životosprávy, ne o to, abyste vypadala jako vychrtlé modelky, které nakupují v dětské konfekci. Při své cestě za lepší postavou také nezapomínejte, že i tuky a cukry v přiměřeném množství naše tělo potřebuje k životu a že vitaminy, minerály a důležité látky jsou nejlepší ve formě čerstvé stravy.

Životní styl
Cambridgeská dieta Volné radikály a jak jim dát na frak

Žádné komentáře

Přidat komentář