Dnešní třicátníci

Dnešní třicátníci

Dnešní třicátníci

Jsou mezi nimi ti, kdo podřídili svůj život rodině a dětem, ti, kdo chtějí zůstat mladí,
i ti, kdo usilují o materiální úspěch a chtějí si užívat drahý životní styl.

(převzano z Krásné paní 2009/6)
Jaká je tzv. generace X, kterou označil kanadský spisovatel Douglas Coupland jako „ztracenou“?
Jaké má sny, v čem vlastně vidí smysl života?

Právě na tyto otázky se snaží najít odpověď globální výzkum agenturní skupiny Proximity Worldwide. Zúčastnilo se jej více než 5000 lidí narozených mezi lety 1967 a 1977 z celkem 17 zemí takřka z každého kontinentu. Generace X, tedy generace třicátníků až čtyřicátníků, je zajímavá z několika úhlů.



Život lidí, kteří se dnes začínají prosazovat napříč politikou a ekonomikou, ovlivnilo několik převratů:
zažili ještě existenci dvou rozdělených světů, zhroucení „východního bloku“, vzestup globalizace i razantní rozvoj nových technologií, především internetu.

Madonna, nebo MacDonald’s?
Jelikož jsou generací, která se naučila na tyto změny rychle reagovat, mohou se její „členové“ nyní těšit rostoucí důležitosti. S růstem pozic třicátníků a vzestupem na finančním žebříčku roste i jejich sebevědomí. Většina respondentů v rámci studie věří, že skutečně může dosáhnout úspěchu.

Paradoxně však narážejí na nedostatek času při realizaci svých snů: až 80 procent trpí pocitem
nedostatku času. Přestože mají lidé z generace X mnoho společného, lze pozorovat i inklinaci k různým životním stylům. Výzkum tak identifikuje tři hlavní a dva vedlejší segmenty.



Prvním jsou „lidé v pohybu“, druzí jsou „usedlí“ a třetí „super-rodiče“.
Vedle toho studie popisuje ještě „ty, kteří věří“ a „odmítače“.

„Lidé v pohybu“ chtějí zůstat mladí,nezávislí a nespoutaní. Jejich hrdinou je Nelson Mandela, odmítají Margaret Thatcher, institut papeže nebo symbol globalizace – řetězec McDonald’s –, skepticky se stavějí
i ke kavárnám Starbucks, které nedávno začaly zaplňovat i pražské ulice. Jejich životu dominují nezávazné vztahy, svůj domov vidí především jako místo k přenocování. Jelikož celkově odmítají globalizaci,
u značek dávají přednost těm, které pokládají za nezávislé.



Oproti tomu pro segment „usedlých“ je domov důležitým místem v jejich životě.
Mají rádi design, kupují stylové věci a řídí se aktuální módou. Jejich vzory jsou Madonna
nebo také Audrey Hepburn. Preferují městský život a ve svých názorech jsou spíše liberální:
tvrdí tak například, že by jim nevadilo mít homosexuálně orientovaného potomka.

Kdo s koho: Paris Hilton versus Greenpeace
Třetím důležitým segmentem jsou „super -rodiče“. Dítě pro ně stojí na prvním místě v žebříčku priorit.
Jejich ambicí je chránit své potomky před okolním světem. Číhá v něm přece tolik nástrah: nezdravé jídlo, televize, internet, chemikálie. „Snažíme se, aby se naše dcera nedívala na televizi,“ říká jedna z účastnic výzkumu, která žije v Hamburku. „Každý den si s ní čteme. Kupujeme zejména biovýrobky, těm věříme.“ Ukazuje i na značku kočárku s tím, že prý je ta nejlepší. Raději ušetří například na automobilu.



Kromě tří hlavních segmentů se ve výzkumu objevují ještě „ti, kteří věří“ a „odmítači“.
První věří velmi silně, že dosáhnou úspěchu, a tomu podřizují svůj život.
Jedná se tak o velmi stresovanou skupinu.

„Odmítači“ říkají ne všemu, na čem vidí nálepku „mainstream“.
Je nutno říci, že tyto dva segmenty jsou však okrajové. Generaci třicátníků je společná touha vyniknout
a žít dle svého přesvědčení. Ale její život určuje také nedostatek času, rozpor mezi touhou po úspěchu
a po klidném životě, rozpor mezi sny a životními zkušenostmi, které třicátníky nutí k pragmatismu.



Třicátníci si chtějí zachovat v životě nadhled a smysl pro ironii, zároveň ale dávají přednost
„odpovědným“ značkám. Více než 60 procent souhlasí s tím, že Greenpeace dělá dobrou věc.
Úspěch za každou cenu? Spíše ne, říká generace X. Více než polovina tak nemá pochopení pro Paris Hilton.

Životní styl
Vyspinkat se do růžova Timoure et Group

Žádné komentáře

Přidat komentář