Dělená strava a Měsíc (2. díl)

Dělená strava a Měsíc (2. díl)

Dělená strava a Měsíc (2. díl)

Dělená strava vychází z předpokladů, že bílkoviny vyžadují v žaludku prostředí kyselé, kdežto sacharidy zásadité. Proto se v jídle nemají vyskytovat bílkoviny se sacharidy dohromady, aby tak nedocházelo k neutralizaci trávicích šťáv a tudíž nedocházelo k poruše trávicího procesu. V případě neutralizace by se nemohly účelně rozkládat ani tuky, ani bílkoviny, takže by sacharidy kvasily a bílkoviny hnily.

Strava a Měsíc

Respektujeme-li ve svém jídle polohu Měsíce ve znamení zvěrokruhu, a aplikujeme-li navíc při tom zásady dělené stravy, pozitivní dopady na sebe nenechají dlouho čekat! Skvělé výsledky, které přináší oddělování bílkovin od sacharidů, se totiž násobí! Stačí se každý den podívat do Lunárního kalendáře, pochopit, o co vlastně jde, a inspirovat se tím při přípravě jídel. Dá se to zvládnout bez větších problémů! A nemusíme si dělat starosti s tím, co dnes budeme vařit.

Lunární kalendář nás neomylně nasměruje! Měsíc ve znamení Berana, Lva a Střelce: kuchyni vládne živel oheň a z jídel vybíráme plody. Měsíc ve znamení Býka, Panny a Kozoroha: živel země, dáváme přednost kořenům. Měsíc ve znamení Blíženců, Vah a Vodnáře: živel vzduch, konzumujeme převážně květy. Měsíc ve znamení Raka, Štíra a Ryb: živel voda, připravujeme listy různých forem! Ve dnech plodů, tedy dnech Berana, Lva a Střelce se obzvláště dobře uplatní látky obsažené v plodech zeleniny i ovoce. Bez zábran si pochutnáváme na většině domácího i exotického ovoce – samozřejmě při dodržení zásad již uvedených. Jídla upravujeme z plodů zeleniny, doplňujeme je netučnými mléčnými výrobky, libovým masem a rybami, které můžeme dochutit ostrým kořením. Vládnoucí živel oheň nás k tomu přímo vyzývá!

Můžeme popustit uzdu fantazii, improvizovat a vymýšlet si nejrůznější pikantnosti a „ohnivé krmě“. Jako přílohu k převažujícím zeleninám volíme bílkoviny, protože je v těchto dnech náš organismus mimořádně dobře zpracovává. Samozřejmě to s bílkovinami nepřeháníme, obzvláště máme-li častější problémy se žaludkem a střevy. Z čeho ve dnech ohně a plodů vybíráme? Nabídka je velká:

POTRAVINY DOPORUČENÉ PRO OHNIVÉ DNY:

Ovoce:

ananas, banány, bobulové ovoce, broskve, citrony, grepy, hrušky, jablka, jahody, kiwi, melouny, peckoviny, pomeranče

Zelenina:

avokádo, cibule, cuketa, čekanka, česnek, dýně, kedlubny, lilek, okurky, papriky, rajčata

Luštěniny:

boby azuki, boby, cizrna, čočka, fazole, hrách

 Živočišné bílkoviny:

drůbež, mléko sladké i kyselé, tvaroh, jogurt, kefír, ovčí sýry, ryby, skopové, telecí a jehněčí maso, zvěřina Vhodné jsou také vejce, tofu a olivy černé i zelené, vše nejraději čerstvé. Ve dnech Býka, Panny a Kozoroha, tedy ve dnech kořenů a země, volíme jednoduchá a výživná jídla z kořenové zeleniny, kterou teď organismus dokáže mimořádně dobře využít a strávit. Potřebujeme ale také malinko více soli než obvykle. Pozor ale, máte-li vysoký tlak, pak solte méně! V těchto dnech má i malé množství soli daleko intenzivnější účinek než obvykle. Dorůstá-li navíc Měsíc, je účinek soli ještě silnější. Budou nám asi nejvíc chutnat vydatné zahuštěné polévky a nejrůznější nákypy. Co se nám tedy nabízí ve dnech kořenů a země?

POTRAVINY DOPORUČENÉ PRO ZEMSKÉ DNY:

Ovoce:

banány, jablka, kiwi, mirabelky

Zelenina:

celer, cibule, černý kořen, červená řepa, česnek, brambory

Mléčné výrobky:

kozí mléko, kravské mléko, jogurt, máslo, smetana, žervé

Ostatní:

kapary, med, kvašená zelenina, ořechy, burské oříšky, uzené ryby, houby, křen, mrkev, pastiňák, pórek, ředkev, ředkvičky, topinambury. K dalšímu živlu, vzduchu, patří květ a znamení Blíženců, Vah a Vodnáře. Vzdušné dny milují šlehané pokrmy a suflé, hodí se k nim i potraviny sušené. A květy! Připadá vám, že se nedají jíst? Ale dají! Oranžový nebo žlutý květ lichořeřišnice, pampeliška či sedmikráska nebo bílé květenství bezinky! I zelenina má květy: brokolice, květák, artyčoky. Dobře se v tomto období spalují tuky, takže tolik nehrozí jejich usazování. Volíme ale převážně nejkvalitnější tuky rostlinné, obsahující mnoho nenasycených mastných kyselin pro naše tělo nezbytných.

Dovoleny, ba přímo doporučeny, jsou teď tučné ryby jako například makrela a úhoř. Jinak to ale s tuky, jako obvykle, příliš nepřeháníme, obzvláště máme-li nadváhu nebo nám po nich není dobře. Ale bez výčitek svědomí si můžeme v těchto dnech sníst kousek kvalitní hořké čokolády, neobejdemeli se bez ní, nebo vypít šálek hustého kakaa s trochou šlehačky – ale raději jen tehdy, když Měsíc právě couvá. Když je Měsíc v živlu vzduchu, často panuje skvělá nálada. Je to období vhodné pro přátelská setkání, večírky, party a rauty. Přidejte ke vzdušným jídlům slavnostní atmosféru, půjde to skoro samo!

POTRAVINY DOPORUČENÉ PRO VZDUŠNÉ DNY:

Ovoce:

všechno sušené, broskev, limetka, mango, melouny, meruňka, nektarinka, třešně

Zelenina:

artyčoky, avokádo, brokolice, dýně, růžičková kapusta, květák, malá rajčata, salát

Bílkoviny:

hovězí maso, husa, kachna, losos, makrela, tuňák, úhoř, smetana, ořechy, semínka, vejce

Ostatní:

mák, mandle, máslo, med z květů, kokosové mléko, kokos, oleje rostlinné, olivy. A jsme u posledního živlu Lunárního kalendáře, kterým je voda. Odpovídá jí list, tedy samozřejmě všechna listová a stonková zelenina. Tělo teď nejlépe využívá látky v nich obsažené. Kombinujeme je se sacharidy a připravujeme exotické nebo romantické pokrmy z čerstvých a šťavnatých surovin.

Vaření můžeme brát jako druh meditace, věnujeme mu hodně času a bezvýhradně se na ně soustředíme. Přinese nám to vnitřní klid a atmosféru domácí pohody. Jsme-li v těchto dnech ve stresu, měli bychom jíst převážně sacharidy, které jsou zdrojem energie pro naši nervovou soustavu a dodávají nám lepší náladu. Ve vodních dnech naše tělo zpracovává sacharidy optimálně, obzvláště když Měsíc narůstá. Musíme být ale také opatrnější, chceme-li snížit svoji váhu. Pokud je hubnutí v tomto období doprovázeno stresem, nastává vlastně patová situace. Vyhýbejme se tedy stresům na sto honů a udělejme vše pro své duševní zdraví. A jsme-li už ve stresu, zapomeňme raději na svá kila navíc. Co je nejvhodnější ve vodních dnech listu?

POTRAVINY DOPORUČENÉ PRO VODNÍ DNY:

Ovoce:

banány, fíky, datle, hroznové víno, liči melouny, rebarbora

Zelenina:

cibule, dýně, česnek, fenykl, houby, chřest, kapusta, mangold, listová zelenina, pórek, špenát, zelí

Sacharidy:

brambory, dalamánky, ječné kroupy a krupky, kuskus, celozrnný chléb, müsli, obilné produkty, placky, rýže Natural a pod., těstovin

Ostatní:

brandy, likéry, víno, mák, med, javorový sirup, melasa, šampaňské, zmrzlina

Životní styl
Dělená strava (1. díl) Čističky zvané ledviny

Žádné komentáře

Přidat komentář