Dělená strava - A je to tak jednoduché (1. díl)

Dělená strava - A je to tak jednoduché (1. díl)

Dělená strava - A je to tak jednoduché (1. díl)

Hlavní princip dělené stravy spočívá v oddělení potravin s převažujícím obsahem bílkovin od potravin bohatých na sacharidy.

Pozorováním a z něho vyplývajícím výzkumem způsobu stravování některých mimořádně zdravých primitivních národů vytvořil doktor Howard Hay (1866–1940) styl výživy vedoucí k uzdravení mnoha nemocí a k udržení zdraví. Sám si takto dokázal vyléčit těžkou chorobu ledvin spojenou s hypertenzí a rozšířením srdce a pomohl svým celoživotním úsilím vyléčit další miliony lidí po celém světě.

Dnes má mnoho zanícených následovníků. Patří mezi ně třeba i herečka Lenka Holas-Kořínková, autorka několika populárních knížek na toto téma.

Hlavní princip dělené stravy spočívá v oddělení potravin s převažujícím obsahem bílkovin od potravin bohatých na sacharidy. Toť vše! Je to naprosto jednoduché a nemá to výjimky: prostě nikdy nebudeme jíst maso s knedlíkem, chlebem, rýží nebo bramborem, řízek nebudeme obalovat moukou a strouhankou a místo trojobalu zvolíme třeba drcené oříšky. Luštěninu nebudeme zahušťovat moukou, chleba nebo rohlíky nebudeme jíst se sýrem, paštikou, tlačenkou či vajíčkem, jakkoliv upraveným.

Zapomeneme na omelety, lívanečky a palačinky, klasický bramborák či bramborové placky se škvarky, prostě všechno, co obsahuje bílkovinu i sacharid dohromady. Musíme ignorovat navyklé kombinace jídel, tedy téměř celou klasickou českou kuchyni, jejíž nedílnou součástí jsou masa s moučnými přísadami a která miluje moučníky plné vajec a tuku.

Příprava jídel odpovídajících zásadám dělené stravy má ale mnoho výhod a je mnohem jednodušší než vaření, na které jsme byli doposud zvyklí. Tak například místo tří složek běžného jídla – masa, rýže a zeleniny – podáváme pouze dvě z nich: maso se zeleninou nebo rýži se zeleninou. Jsme-li vegetariáni, místo masa máme luštěninu se zeleninou.

Nemáme-li někdy vůbec čas vařit, stačí úplně syrová zelenina (třeba rajčata, paprika, okurka) doplněná celozrnným dalamánkem nebo chlebem. Jindy zas kombinujeme zeleninu s kvalitním sýrem nebo vajíčkem. Možností je hora. A moučníky si můžeme odpustit s klidným a poučeným vědomím: proč se ládovat něčím, co nám určitě neprospívá? Po čem jen tloustneme a jsme unavenější a otrávenější a v konečných důsledcích méně zdraví?

Bílkoviny čili proteiny:

– jsou to masa všeho druhu včetně drůbežího, ryb a mořských plodů;
– vejce, mléko a mléčné výrobky (kromě tučných sýrů);
– luštěniny: sója a všechny produkty z ní (tofu, tempeh), hrách, čočka, fazole. Do této skupiny systém dělené stravy zařazuje i některé ovoce:
– většinu bobulovin kromě neutrálních borůvek a brusinek, kyselejší druhy jádrového ovoce, peckoviny, citrusy a většinu exotického ovoce kromě banánů, čerstvých datlí a fíků;
– nápoje horké i studené připravené z ovocných šťáv, některé alkoholické nápoje: suché bílé víno a sekt, červené, růžové a jablečné víno;
– ze zeleniny pouze vařená rajčata.

Sacharidy čili uhlovodany:

– rýže, všechny obilniny a výrobky z nich (různé mouky, vločky, kroupy, pečivo atd.);
– brambory a bramborový i kukuřičný škrob, topinambury, černý kořen, kapusta;
– některé ovoce: banány, čerstvé fíky a datle, sladká jablka, nesířené sušené ovoce (s výjimkou rozinek, ty patří do neutrální skupiny);
– přírodní sladidla (ta se mohou v nepatrném množství používat i u bílkovinných jídel);
– pivo, karob (což je prášek ze svatojánského chleba používaný místo kakaa);
– kypřicí prášek z vinného kamene.

Neutrální skupina:

Může se kombinovat s bílkovinnými i uhlovodanovými jídly. Potraviny, kterých můžete sníst či vypít – co hrdlo ráčí – a vhodně doplňují bílkoviny a jindy zase sacharidy:

– veškerá zelenina kromě vařených rajčat, kapusty, černého kořene a topinamburů;
– jedlé houby všeho druhu;
– výhonky a klíčky (z hrachu, čočky, fazolí mungo, sóji, vojtěšky atd.);
– borůvky;
– koření, bylinky;
– bylinkové čaje, obilné kávy, zeleninové šťávy;
– mořské řasy a přírodní želírovací prostředky. Potraviny, které konzumujme jen umírněně:
– zakysané mléčné výrobky (jogurt, kyška, kefír, tvaroh atd.), – tučné mléčné produkty (šlehačka, smetana sladká i zakysaná, lučina, tučné sýry);
– oleje, margaríny, másla (dáváme přednost panenským olejům a margarínům s vysokým procentem nenasycených mastných kyselin, nepoužíváme ztužené tuky);
– ořechy, mandle, semínka, hrozinky, olivy;
– žloutek (syrový bílek nepoužíváme);
– droždí;
– zeleninový vývar.

Životní styl
Čínská medicína Dělená strava - A je to tak jednoduché (2. díl)

Žádné komentáře

Přidat komentář