České vynálezy

České vynálezy

České vynálezy

Významní představitelé technické a vědecké inteligence patří, či alespoň by měli patřit, vedle inteligence kulturní vždy k národním pokladům každé země. Možná ani nevíte, které všechny známé i méně známé vynálezy a objevy dali světu lidé, kteří žili a tvořili nebo se alespoň narodili v českých zemích. Důmysl, vtip, zručnost, neúnavná práce a originální nápady nikdy nechyběly českým lidem, z nichž se mnohým podařilo nesmazatelně se zapsat mezi světové velikány svých oborů.

České vynálezy

Ujet automobilem 328 km za 14,5 hodiny čistého času – takový údaj by dnes upoutal spíše svou pomalostí. Avšak v roce 1898 tomu bylo jinak a člověk, který za tím vším stál, se jmenoval Leopold Sviták a onen automobil, jenž nese hrdé jméno Präsident, dodnes patří k nejvzácnějším exponátům Národního technického muzea.



Leopold Sviták se narodil 11. října 1856. Navštěvoval obecnou školu v Hukvaldech ve stejné době, kdy tam býval žákem i Leoš Janáček. Vyučil se u zámečnického mistra v Kroměříži, k němuž do učení nastoupil v roce 1869. Tomuto povolání se však přímo nikdy nevěnoval. Po vyučení se vydal do světa na zkušenou a své putování končil v roce 1884 na naléhání svého otce. Po návratu nastoupil jako dělník k firmě Schustala v Kopřivnici, a poněvadž jej práce bavila, brzy se vypracoval postupně na mistra, dílovedoucího, vrchního mistra a závodního mistra.



V letech 1897–1898 se stal duchovním otcem automobilu NW Präsident, který byl pod jeho vedením zkonstruován jako vůbec první osobní automobil v Rakousku-Uhersku. Tento automobil byl velice luxusní a vynikal originální konstrukcí. Novinkou byla ochrana předních kol nárazníkem. Benzův motor 3,7 kW byl umístěn vzadu pod sedadlem. Byl vodou chlazený, přičemž chlazení obstarávaly chladiče neobyčejné konstrukce vpředu a na krytu motoru. Pohonná směs se tvořila v povrchovém odpařovacím karburátoru. Zapalování bylo nízkonapěťové a odtrhovací. Mazání obstarávaly kapací a tlakové maznice. Kloubový řetěz přenášel hnací sílu na zadní nápravu s koly o průměru 1100 mm. Originální bylo řešení řízení, kdy se přední kola natáčela okolo svislých čepů, jak je tomu dodnes. Zajímavé bylo rovněž řešení způsobu řazení 36 rychlostních stupňů. Jinak vůz neměl ještě volant a řídil se jako velocipédy řídítky. Nový vůz Präsident byl po několika zkušebních jízdách připraven k odvážné cestě po vlastní ose na výstavu do Vídně. Cestu dlouhou 328 km vůz úspěšně zvládl za 24 a čtvrt hodiny, z toho čistá jízda trvala 14,5 hodiny.



Úspěšný konstruktér Leopold Sviták byl pro své velké nadání poslán do ciziny na studijní cesty. Bohužel nešťastně pro něj skončil 1. máj roku 1900, kdy při zkušební jízdě s vozem havaroval na císařské ulici v Rychalticích na mostu. Jeden z jeho spolujezdců svým zraněním podlehl, druhý byl těžce zraněn a sám Sviták přišel o nohu. V následujícím soudním procesu jej zachránilo od odsouzení a potrestání až svědectví
průmyslníka Liebiga. Leopold Sviták zemřel 10. prosince 1931.

Klenoty našich vod Saint-Exupéry a pták jménem Consuelo

Žádné komentáře

Přidat komentář