Cambridgeská dieta

Cambridgeská dieta

Cambridgeská dieta

Podle amerických vědců patří Cambridgeská dieta v současné době mezi čtyři nejznámější diety na světě. U nás však není příliš rozšířená a je to celkem pochopitelné, nepatří totiž mezi nejzdravější, spíše naopak – a je to evidentní na první pohled, což kritickému českému pohledu rozhodně neunikne. Nedá se jí ale upřít, že je účinná. Ale vyplatí se zhubnout za cenu pošramoceného zdraví?

Co je doporučeno, spíše ale diktováno

Tuto dietu lze podniknout pouze pod odborným vedením a může vypadat u každého klienta trochu jinak. Společné pro všechny však je to, že smíte jíst jen instantní jídla, jako jsou různé polévky a koktejly v prášku či tyčinky různých příchutí. Kupujete jen výrobky schválené specializovanými výrobci produktů Cambridge diet – tito velkovýrobci se vyskytují převážně v Anglii a USA, kde je dieta nejoblíbenější, ale před rokem se objevila i na našem trhu. Vybíráte ze široké nabídky jen to, na jakou příchuť máte zrovna náladu – v tom se tváří tato dieta demokraticky a vstřícně, ale tím to končí. Denně totiž smíte sníst pouhé tři sušené výtvory tovární kuchyně: spokojit se musíte jen s jednou tyčinkou, jednou polévkou a jedním koktejlem. Chybu neuděláte, ani když vypijete k snídani koktejl, k obědu taky koktejl a k večeři další koktejl – tím obvykle první týden dieta začíná, ovšem jedině tehdy, když vám to doporučí lékař nebo dietolog. Variací a kombinací je velice omezený počet, umělých příchutí je však mnoho.

Co je zakázáno

Tady je to jednoduché: dotknout se nesmíte, jak již bylo řečeno, absolutně ničeho jiného než schválených instantních „pochutin“ – ony ale skutečně dobré jsou, příchutě vymyšlené talentovanými chemiky mnohdy předčí přirozenou přírodní stravu. Nesmíte si ani kreativně vymýšlet další možnosti dle své fantazie, byť by i vyhovovaly striktním požadavkům diety. Prostě cokoliv, co nekoupíte v hotovém a lákavě zabaleném tvaru u firmy zaměřené na Cambridgeskou dietu a co vám nedoporučí váš draze zaplacený specializovaný lékař nebo dietolog, je naprosto zavrženo. Máte vštípeno, že je zdravá a k životu nezbytná především zelenina, ovoce, celozrnné výrobky a luštěniny? Tak si to rychle z mozku vygumujte, v této dietě nesmíte ani zavadit o salát, květák, zelí, ředkvičku, jablko, hrušku, rohlík – prostě se na hony musíte vyhýbat všemu, co jste dříve měla ráda. Určitě tedy v prvním stadiu diety, v počátečním startovacím období.

Potřebujete skutečně zhubnout?

Spočítejte si svůj BMI (Body Mass Index čili index hmoty těla). Prostě dělíte svoji hmotnost v kilogramech dvojnásobnou výškou v metrech. Taky to zjistíte na internetu na adrese www.stob.cz nebo můžete zavolat na Merrylinku (800 116 116). Nadváha se počítá od BMI 25–30, obezita od 30 nahoru (a právě této váhové kategorii je Cambridgeská dieta určena). Máte-li BMI nižší než 18,5, trpíte podváhou a nepodnikejte vůbec žádnou hubnoucí dietu, mohla byste si vážně poškodit zdraví! Normální a po všech stránkách chvályhodná hmotnost je od BMI 18,5 do 25.

Dieta vhodná pro extrémně obézní

Máte-li tedy nadváhu minimálně dvacet kilo, zdravotní problémy z toho plynoucí a nepodařilo-li se vám zhubnout žádným jiným způsobem, tato dieta vám konečně může splnit váš sen o štíhlosti.
Musíte mít ale hodně pevné nervy a ještě silnější vůli, protože vás čeká hladovění, sem tam přerušené chuďoučkým prefabrikovaným pokrmem s minimem kalorií. Výrobci sice zaručují, že v produktech Cambridgeské diety je doporučená dávka vitaminů, minerálů i stopových prvků, že je v ní dokonce více bílkovin než v běžné stravě: v jedné porci je obsaženo průměrně 14,1 g sacharidů, 14,4 g bílkovin, 2,7 g tuků
a 2,5 g vlákniny. Jenže energie obsažená ve třech denních dávkách se pohybuje od pouhých 400 do 550 kalorií (což odpovídá 1750 až 2320 kilojoulům). Přičemž doporučený denní příjem pro ty, kteří chtějí zhubnout, je 5000 kJ! Bez lékařského dohledu by se to nedalo zvládnout. Jen lékař vám může doporučit vhodnou variantu i délku dodržování této diety, ta je totiž naprosto individuální: záleží na míře vaší nadváhy, na metabolismu (každý člověk ho má totiž jiný), na rychlosti, s jakou se vám daří shazovat kila, na zdravotních dopadech hubnutí a dalších faktorech.

Stojí to za to?

Na dobu dodržování této diety se povinně stanete jejím bezmezným otrokem a poslušnou loutkou plnící příkazy. Dobrovolně, nikdo vás k tomu nenutí, jenže lákavá vidina shozených kil je hodně silnou motivací. Takže jste vlastně v konečných důsledcích nevolníkem úpícím pod jhem svého pána, kterým se stala nutkavá potřeba být štíhlá, být in. Výjimkou je samozřejmě nutnost shodit nadbytečná kila způsobující potíže s pohybovou soustavou, s kardiovaskulárním systémem atd. Ale v každém případě si dejte pozor na návrat k původnímu životnímu stylu. Bohužel se často stává, že po skončení drastických diet se lidé bezhlavě vrhnou na vše, co je k jídlu. Pak by platilo „rychle pozbyl, rychle nabyl“.

Pozitiva
• Důsledně dodržená dieta má spolehlivý výsledek, kila shodíte zaručeně.
• Měsíčně můžete zhubnout až o 12 kg (ale je to vlastně pozitivum?).
• Velké peníze do diety vložené vás přinutí ji dodržovat.
• Neumíte-li si příjem potravy sama pohlídat, Cambridge to udělá za vás.
• Tento typ instantního jídla můžeme s výhodou použít na cestách, je lehké a dodá vše potřebné ke krátkodobému přežití.
• V dietě je dostatek bílkovin, takže ani při velkém hubnutí se neodbourávají bílkoviny ze svalů.
• Dokážeme-li po skončení diety jíst zdravě a zmenšit si porce jídla, jo-jo efekt nenastane a může se nám podařit zůstat štíhlá trvale.

Negativa
• Dieta vám dodá jen takové množství potravy, které vám umožní holé přežití.
• Po celou dobu diety se pohybujete na hranici únosnosti.
• Můžete mít po celou dobu diety nepříjemný dech, zácpu či průjem.
• Mohou vám vypadávat vlasy.
• Můžete trpět zimomřivostí a únavami.
• Zvyšuje se riziko tvorby žlučových kamenů.
• Rozhodně vás tato dieta nevychová ke správným stravovacím návykům.
• Je to jen dočasná náhrada stravy, dlouhodobě ji nelze využít.
• Zakazuje zdravá jídla, pěstuje ve vás dokonce odpor k nim.
• Podporuje omyl, že prospěšné jsou jen instantní prefabrikované potraviny.
• Odtrhuje vás od přírody a její energie obsažené v živých čerstvých potravinách.
• Dieta není nejlevnější, spíš naopak.
• Vrátíte-li se po skončení Cambridge ke svému normálu, nastoupí jo-jo efekt a pracně shozená nadváha se vrátí, někdy se dokonce zvýší, a tisíce korun do diety vložených je v nenávratnu.

Životní styl
Držíte dietu? Tak pozor na pleť!

Žádné komentáře

Přidat komentář