Úvod Magazín Bettina Müller: Nezasáhnete nikoho bez hlubokého citu pro dobu

Bettina Müller: Nezasáhnete nikoho bez hlubokého citu pro dobu

V roce 1986 byla německá Galerie Mensing v Hammu zanesena do Guinnes- sovy knihy rekordů jako největší privátní Dům umění v Evropě. Prezentuje výtvarná díla na ploše 2000 metrů čtverečních ve 13 výstavních sálech. Díky promyšlenému marketingu Harryho Mensinga, který převzal před dvaceti lety galerii po svém otci, má dnes pobočky po celém Německu. Podařilo se tak vytvořit největší a prodejně nejúspěšnější galerijní síť, jaká nemá v Evropě obdoby. Generální ředitelkou je paní Bettina Müller. 


Harry Mensing a Bettina Müller 

Na jaký druh současného výtvarného umění se zaměřujete?
My se nedefinujme jako „galerie s určitým zaměřením“. Udržujeme zcela vědomě různé druhy nabídky, přičemž současnému umění věnujeme zvláštní pozornost. Dobrým příkladem jsou realisté jako Ital Luigi Rocca s jeho grandiózními newyorskými scénami nebo německý malíř krajin Detlev Rahn.

Vedle nich vystavujeme také abstrakci. Silný akcent klademe na aktuální pop-art
s mezinárodními hvězdami jako Romero Britto, David Gerstein nebo Charles Fazzino.

U nás jsou také dobře zastoupeny velké ikony pop-artu první generace, jako je Warhol, Liechtenstein
nebo Wesselman. Dalším důležitým těžištěm našeho zájmu je, kvůli sběratelům, klasická moderna.
Ale to není vše – naše hlavní budova v Hammu má rozsáhlé oddělení s vybranými malbami z 19. století.

Jednou z příčin vašeho obchodního úspěchu je dobře vypracovaný marketing.
Jestli je náš marketing dobře vypracovaný, ať posoudí druzí.
Ano, marketing hraje v umění stejně důležitou roli jako v jiných oborech podnikání. Umění žije z dialogu
s pozorovatelem. Umělec, kterého nikdo nezná proto, že jeho díla nejsou veřejnosti dostatečně dostupná, jako by neexistoval. Z tohoto důvodu volíme pro své pobočky lokality v centrech měst, kde je silná koncentrace byznysu, abychom garantovali našim umělcům nejlepší prezentaci. Umožňujeme jim v nejvyšší možné míře kontakt s veřejností formou výstav, publikací, informujeme o nich své stálé klienty
v propagačních materiálech…

Na jakou cílovou skupinu se zaměřujete?
Myslím si, že tajemství našeho úspěchu spočívá právě v tom, že nemáme žádnou cílovou skupinu.
Umění se kupuje ze zcela rozličných důvodů. Pro jednoho je to sběratelská vášeň, pro dalšího investice,
pro jiného pouze vyjádření společenského postavení. My se věnujeme jak náročným sběratelům umění,
tak i studentům, které umění zajímá, a nemají k dispozici velký finanční obnos.

Jak si vybíráte umělce, které zastupujete?
Pro nás platí pravidlo: svým zákazníkům nabízíme jen to, čemu sami věříme. Umělec musí mít velký potenciál. Nejen ten, který se týká očekávaného růstu hodnoty díla. Chceme si být jisti i jeho schopností
dál se umělecky rozvíjet.

Je pro vás rozhodující, zda umělec absolvoval výtvarnou akademii?
Nás spíše zajímá osobnost autora a jeho originální rukopis. Nezapomeňte, kolik se
v umění prosadilo autodidaktů. Často jsou to právě oni, ti neakademičtí „outsideři“,
kteří dali umění zcela rozhodující impuls.

Ve Vídni vzbuzuje pozornost Hermann Nietsch, jehož tvorba vyvolává negativní emoce.
Na jeho vernisáži Mysterium krve musel návštěvník zabít myš.

V současném umění se najdou velmi extrémní polohy uměleckých směrů. Ale právě umělci jako Nietsch
se neorientují primárně na soukromého sběratele. Myslím si, že v umění mohou být dovoleny excentrické polohy, ale naše galerie pracuje pro sběratele, kteří hledají v umění především radost. Je rozdíl,
jestli jen tak chodíte po výstavách nebo zda chcete žít doma s obrazem či sochou, které si pořídíte.

V umění vládne diktát významných kritiků, ovlivňují svým názorem i prodej?
Rozhodující je přece, jakou emoci ve vás umělecké dílo vzbudí. Líbí se vám, nebo ne?
Chtěla byste s ním žít ve svém bytě? My můžeme při nákupu poradit, pomoci odpovídajícími informacemi, ale rozhodnutí je pouze na vás!

Co podle vás rozhoduje o tom, zda ten či onen umělec bude úspěšný?
Kdyby se to vědělo, pak by byli jen úspěšní umělci. Talent, originalita, profesionalita jsou sice důležité,
ale nejsou vším. Nezasáhnete nikoho bez hlubokého citu pro dobu, pro to, co lidé – možná jen podvědomě
– neustále hledají.

Vaše galerie uvedla americkou popartovou hvězdu Romera Britta a proslavila ho díky marketingu po celém Německu.
V této souvislosti se mi slovo marketing nezamlouvá. Ano, jsme zastoupeni po celém Německu, nabízíme svým umělcům určité fórum, ale nevnímáme se jako fabrika na hvězdy. Ty nelze vykouzlit, jak se nám zlíbí, ale lze rozpoznat včas jejich potenciál a napomoci jim ho rozvíjet. Romero Britto nemá v Německu tolik nadšených sběratelů kvůli tomu, že jsme mu dali k dispozici fungující marketing, nýbrž proto,
že vyjadřuje ve svých obrazech něco, co lidi vnitřně oslovuje.
Jeho umění je mladé, nezatížené a pozitivní.

Plánujete otevřít také pobočku v Praze?
V posledních pěti letech jsme otevřeli pět nových poboček v Německu. Momentálně neplánujeme otevřít novou. Pokud bude doba zralá, proč bychom ji neotevřeli v Praze? Praha je krásné město a máme v ní již
nyní hodně dobrých zákazníků.

Umění a architektura
Desatero STŘELCE – Heidi Janků Tomáš Bím